Lokale turismevirksomheder på skolebænken i forretningsudvikling

Siden starten af året er 20 turismevirksomheder blevet klogere på deres forretning gennem et dedikeret udviklings- og strategiforløb arrangeret af VisitVestsjælland.

Udviklingsforløbet ’Marketing & Strategiværkstedet’ er skræddersyet til turismevirksomheder i Kalundborg og Slagelse kommuner, som har vækstpotentiale eller har brug for sparring og hjælp til at udvikle forretningen. Igennem forløbet udvikler virksomhederne deres forretningsplan, sammen med kollegaer fra andre turismevirksomheder i destinationen, eksterne konsulenter og medarbejdere fra VisitVestsjælland.

Charlotte Junge, Gaardhotellet fortæller: ”Workshoppen er skræddersyet til os, der arbejder med turisme i Vestsjælland. Undervisningen tager udgangspunkt i den enkelte virksomhed og kommer med råd og vejledning til, hvorledes vi bedst muligt præsenterer vores sted”.

Betina Newberry, Dyrehøj Vingård tilføjer: ”Vi har fået nye værktøjer til at være meget klarere i spyttet omkring, hvordan vi kommunikerer med vores kunder. Vi kan som regel gå lige hjem efter en wokshop og implementerer det, vi lærer med det samme. Det er meget værdifuldt”.Billede2-lokale-turismevirksomheder

Lars Nielsen, Adm. Direktør i VisitVestsjælland siger: ”Udviklingsforløbet tager udgangspunkt i de behov som vores turismevirksomheder har. For eksempel hvordan de bedst kan udvikle deres forretning, og får fat på nye kunder og fastholder eksisterende”.

Et konkret eksempel på værdien for de enkelte virksomheder er, at de gennemgår prissætningen i forretningen, hvilket i flere tilfælde har betydet, at virksomhederne har indset, at de rent faktisk sælger sig selv for billigt i forhold til, hvad oplevelsen er værd.

Et andet eksempel er, hvordan turismevirksomheden kan sørge for at hele kundeoplevelsen – fra kunden søger information på nettet over bookingfasen til selve besøget – hænger sammen, så både kunden og virksomheden vinder ved processen.

Billede1-lokale-turismevirksomheder-011015

Indtil nu har virksomhederne været igennem temaer som Oplevelsesdesign, God kommunikation, Oplevelsesøkonomi, Webkommunikation og PR. Årets sidste workshop omhandler brugen af sociale medier til markedsføring og kommunikation. Udviklingsforløbet består af praktiske øvelser, gode værktøjer og løbende planlægning til egen virksomhed. Virksomhederne får hjælp til bedre planlægning, optimal udnyttelse af ressourcer samt tydelige og hurtige resultater af indsatsen.