Købmand Allan Hansen fra REMA 1000 på Klosterparkvej i Kalundborg mærker en stigende interesse for økologi, og udviklingen ser ud til at fortsætte. Til de mange der sværger til økologi har købmanden en god nyhed: Syv nye økologiske is er netop landet i fryseboksen som optakt til sommerens istid.

Også i 2016 var økologiske varer populære i dagligvarehandlen. På landsplan har REMA 1000 haft en fremgang i salget af økologi på 31 procent, og det er tiende år i træk, at økologien går frem hos discountkæden.

Nogenlunde samme fremgang har købmand Allan Hansen oplevet, og han ser ingen tegn på, at salget af økologi har toppet. Derimod spreder økologien sig til andre kategorier, og nu har købmanden føjet syv nye økologiske is fra Rønbjerg Is til sortimentet. Der er tale om tre 750 ml. bæger is i varianterne vanilje, chokolade og blåbær samt ispindene solstænger, nougatstænger, jordbærstænger samt små vaniljeispinde.

Generelt mærker Allan Hansen en stigende efterspørgsel efter det røde økomærke.

– Salget af økologiske varer er steget stødt henover de seneste 5-10 år, og det er ikke kun inden for én specifik varegruppe, at kunderne efterspørger det røde økomærke. Derfor udvider vi løbende vores sortiment, og udover økologiske is, som kunderne allerede har taget rigtig godt imod, kan vi også snart tilføje 2-3 nye økologiske produkter fra Gram Slot, som i dag leverer 25 økologiske varer til butikken, siger Allan Hansen.

Rekord i økologi
Det er ikke kun i Kalundborg, at borgerne er vilde med økologi. Ifølge Danmarks Statistik blev der på landsplan solgt for 7,9 milliarder kroner økologiske fødevarer i 2016 – en milliard kroner mere end i 2015 – og det kan man mærke hos REMA 1000, hvor salget af økologiske varer i 2016 satte rekord. Hos discountkæden er man glad for den fortsatte vækst og rekordsalget, der blandt andet skal findes i mange års fokus på økologi.

– Vi har i en lang årrække haft fokus på at opbygge et stort og bredt sortiment med mange økologiske produkter i god kvalitet, som dækker de flestes behov. Og det til priser, hvor alle har råd til at være med. Bare fordi det er økologiske varer, behøver det ikke at være dobbelt så dyrt, siger indkøbs- og marketingdirektør i REMA 1000, Anders Jensen, der forventer, at økologien vokser igen i 2017.