VisitVestsjælland præsenterer i denne uge Kalundborg, Slagelse og Sorø ved verdens største rejsemesse, når mere end 150.000 rejsespecialister, indkøbere og journalister mødes ved ITB i Berlin.

Lars Nielsen_ITB_2016Forestil dig en messe med et areal mange gange større end Bella Centeret, hvor 185 forskellige lande er repræsenteret og som er besøgt af mere end 150.000 gæster fra den professionelle rejsebranche. Hvis du kan det, så har du et billede af ITB i Berlin, hvor den globale rejsebranche i disse dage er samlet.

Lars Nielsen, adm. Direktør VisitVestsjælland udtaler: ”En destination ved ITB er en destination på turismeverdenskortet. Det er her det hele sker, hvor beslutningstagerne er, og hvor den store forretning bliver lavet. Det er det helt rigtige tidspunkt for Sjællands Vestkyst, eller West Zealand, som vi kalder det hernede, at være til stede”.

Det er første gang nogensinde at Vestsjælland er repræsenteret ved messen. Deltagelsen sker i samarbejde med VisitDenmark.

Team_Visitvestsjælland_ITB_2016De mange gæster til Danmarks officielle stand har mulighed for at få taget et (næsten) ægte dansk turistbillede. VisitVestsjælland har taget adskillige vikingedragter, sværd, økser og hjælme med, som gæsterne kan iføre sig. Billedet bliver derefter taget automatisk og både printet ud til gæsten, som en sjov souvenir, og sendt til gæstens egen e-mailadresse. Samtidig bliver billedet uploadet til Danmarks officielle Facebookside.

”Vores vikingegimmick betyder at gæsterne til Danmarks stand alle har mulighed for at få en Vestsjællandsk vikingeoplevelse med hjem. Det er noget de husker, og vi brander os dermed, som stedet hvor vikingerne kommer fra”, siger Lars Nielsen.

I løbet af den fem-dage lange messe skal VisitVestsjælland mødes med en række udenlandske rejsejournalister. Mange af journalisterne skal desuden selv besøge Vestsjælland i år, og skrive om deres rejseoplevelser. Nogle journalister er individuelle rejsebloggere mens andre skriver for nogle af Tysklands største publikationer.

Danmark_standen_ITB_2016Om ITB Berlin
5 kontinenter og 185 lande er repræsenteret ved ITBs 160.000m2. På de fem dage messen varer, bliver der genereret turismeindkøb for næsten 50 milliarder kroner – primært via rejseagenter og bookingsider, som køber ind til det næste år. ITB er akronym for Internationale Tourismus-Börse Berlin.

Om turismen til Vestsjælland
VisitVestsjælland A/S blev etableret af Kalundborg og Slagelse Kommuner i 2013, og i januar 2016 trådte Sorø Kommune ligeledes ind i turismesamarbejdet. Målet er, at den samlede destination skal blive en af de stærkeste og mest attraktive for kyst- og naturturister i Danmark.

Turismen til Kalundborg og Slagelse Kommuner har aldrig været højere. Siden 2014 er antallet af turister steget procentvis mere end noget andet sted i landet. Stigningen kommer både fra ferie- og erhvervsturister, og har betydet en meromsætning på over 100. mio. kr. Turisternes årlige forbrug i de to kommuner er over 1,5. mia. kr.

Del på sociale medier