Kirke Helsinge Skole har forskønnet skolebiblioteket, styrket overgangen fra dagtilbud og skabt et fælles sprog for følelser – og det smitter af på elevernes trivsel.
I løbet af de sidste mange måneder har Kirke Helsinge Skole brugt ressourcer på at modernisere skolens bibliotek, så det store lokale bliver et naturligt sted at have undervisning og lave gruppearbejde. Biblioteket, der tidligere var mørkt og dunkelt, er nu blev lysnet, ommøbleret og arbejdsgrupper er indtænkt i designet af lokalet, forklarer Christina Hansen, der er lærer på skolen: ”Inden vi gik i gang med moderniseringen, var her virkelig mørkt og meget dunkelt. Det var ikke et godt undervisningsmiljø, men det er det virkelig blevet nu. Nu er biblioteket ikke kun et sted, hvor man låner bøger – nu bruger eleverne det som arbejdsrum, lærerne bruger det til møder, og elevrådet bruger det, når de mødes”.
Det betyder, at biblioteket til dagligt er fyldt med elever, der laver gruppearbejde, læser de lånte bøger eller blot har brug for et sted at trække sig hen. De muligheder glæder Albert, Liam og Felix fra skolens 5. klasse: ”Det er blevet rigtig godt, og her blevet virkelig hyggeligt. Vi læser meget hernede, men vi laver også opgaver i dansk, historie og matematik. Her er mere stille end i klassen, så man kan nemmere koncentrere sig, og det er rart”, siger de.
Stort fokus på trivsel
Moderniseringen af biblioteket er en del af skolens arbejde for at øge trivslen blandt eleverne.
Den seneste trivselsmåling på folkeskolerne foretaget af Børne- og Undervisningsministeriet i maj måned viser, at Kirke Helsinge Skole har forbedret sin trivselsscore fra sidste år. Og den udvikling har viceskoleleder på skolen, Vibeke Johansen, en forklaring på: ”Vi har arbejdet rigtig meget med trivsel på skolen gennem det sidste skoleår. Helt konkret har vi afsat penge til at modernisere klasseværelserne med nye lamper og forskellige tekstiler, eleverne kan putte sig med i løbet af dagen. Vi ved, at trygge klasselokaler er vigtige for trivslen – både den faglige og den sociale”, men der er også sket noget med frikvarterne, fortæller hun: ”Vi har også indført legepatruljer, hvor de store elever hjælper de små i gang med lege. Det skaber tryghed i skolegården, så vi har færre konflikter i løbet af dagen”.
Derudover har personalet fra både skolen og det nærlæggende børnehus deltaget i Trivselsfabrikkens FRIENDS Resilience-program, der giver lærerne et fælles sprog for følelser, kroppens signaler og værktøjer til at håndtere konflikter: ”Personalet på skolen og i børnehuset har gennem programmet fået et fælles sprog for følelser, som de lærer videre til eleverne. Det er vores følelsesbarometer et godt eksempel på – her kan eleverne synliggøre deres følelser for lærerne, så det bliver lettere at forstå, hvorfor en elever reagerer som han eller hun gør”, forklarer Vibeke Johansen, der samtidig understreger vigtigheden af også at have børnehuset med: ”Det er en kæmpe styrke, at vi har børnehuset med. Det betyder, at vi øver et fælles sprog med børnene, inden de starter i skole. Det styrker børnenes overgang fra børnehave til skole, og det gør også samarbejdet mellem personalegrupperne lettere”.