Når folkeskoleleverne efter ti års skolegang skal vælge deres vej videre i uddannelsessystemet, er valgmulighederne mange. Et nyt tiltag på Skolen på Herredsåsen skal gøre eleverne mere bevidste om de mange jobmuligheder på tværs af brancher.
For at sikre elevernes kendskab til de mange forskellige uddannelses- og jobmuligheder, der åbner sig for dem, når de er færdige med folkeskolen, har Skolen på Herredsåsen i Kalundborg Kommune indgået et samarbejde med ni forskellige lokale virksomheder, der sammen med skolens årgange skal udvikle forskellige undervisnings- og praktikforløb.
Målet med projektet er at give skolens elever en mulighed for på egen krop at opleve og blive klogere på mange forskellige erhverv, der knytter sig til de enkelte virksomheder.
Derfor er projektet delt i to spor, hvor der fokuseres på et undervisningsforløb med tilknytning til virksomheden og et praktikforløb, hvor eleverne kan prøve kræfter med de mange arbejdsopgaver: ”Eleverne får en større indsigt i, hvad der foregår i en virksomhed. For der sker mere i Kvickly end at sidde ved kassen og fylde varer op”, forklarer Kristian Kallenbach, der er skoleleder på Skolen på Herredsåsen.
Ni lokale virksomheder
Skolen på Herredsåsen samarbejder i år med i alt ni lokale virksomheder, der spænder fra bankverdenen til brugsforeningen og fra et byggemarked til en familieejet tømrervirksomhed. Og det er vigtigt, at eleverne får mulighed for at prøve kræfter med et så bredt udsnit af virksomheder som muligt: ”Det giver eleverne en større erhvervsforståelse, når de møder virksomhedernes mange facetter”, fortæller skolelederen.
For virksomheden Multi-Tech A/S er projektet på Herredsåsen en gylden mulighed for at vise de unge mennesker, hvad el-faget har at byde på:
”Som den virksomhed vi er, vil vi gerne give et bidrag til at få de unge helt ned fra 0.klasse til at vide, at der findes el-virksomheder som os. Det er vigtigt, at vi tager et socialt ansvar, og jeg er stolt af at vise håndværksfaget frem,” fortæller Benny Bo Nielsen, der er lærlingeansvarlig i virksomheden.
LEAPS ruster eleverne
Undervisningsformen LEAPS, der er udviklet af Kata Fonden, udmærker sig ved tværfaglige undervisningsforløb, der kombinerer og forbinder flere fag med hinanden. På den måde bliver eleverne på Skolen på Herredsåsen vænnet til at se og belyse et problem fra flere vinkler. En evne, der ifølge Kalundborgegnens Erhvervsråd kommer eleverne til gode på arbejdsmarkedet, hvor mange opgaver ikke løses af kun én enkelt faglighed:
”Det er en rigtig spændende måde at drive skole på. Den projektbaserede tilgang er vigtig for eleverne, når de skal videre, og de elever, der har haft LEAPS, er i hvert fald ikke ringere stillet, for i projektarbejdet har alle noget at skulle have sagt, ” forklarer erhvervskonsulent i rådet, Morten Hass Augustsen, og den udmelding stemmer godt overens med skolens vision med projektet:
”Vi kommer endnu tættere på virkelighedens problemer, så det bliver endnu mere vedkommende for elevernes læring,” slår Kristian Kallenbach fast.
Projektet er netop skudt i gang med en matchmaking mellem virksomhederne og skolens årgange, og det betyder, at planlægningen af de enkelte forløb nu er i gang:
”Vi mødte nogle rigtig, rigtig engagerede lærere, der virkelig tager det her seriøst, så nu skal vi bare ud over stepperne og i gang, for det her projekt handler også om at sikre den fremtidige rekruttering og interesse for forskellige erhverv,” fortæller Morten Hass fra Erhvervsrådet, der arbejder med rekruttering af medarbejdere på rigtig mange forskellige parametre og med et særligt afsæt på de kommende generationer. Erhvervsrådet er drivkraften bag projektet Børnesvendebrev og et større Lærlinge- og ElevNetværk.
De egentlige forløb er sat til at løbe af stablen efter juleferien, så der er god tid til at planlægge og få alle detaljerne på plads.