Projektet om en fast Kattegatforbindelse blev i juni 2022 sat i bero, idet forundersøgelsen – der blev påbegyndt af den daværende VLAK-regeringen for fire år siden – ikke giver anledning til at fortsætte. Umiddelbart skulle man tro, at der endelig var tale om en sejr for Moder Jord, men “bero” betyder blot, at projektet endnu ikke er lukket. “Bero!”. Et ord, der indtil nu har kostet skatteborgerne 60 millioner, og nu skal der så postes endnu flere penge i at blive klogere på, hvor store miljø- og naturkonsekvenser dette enorme prestigeprojekt vil kunne have på lokalområderne og på landsplan. Ifølge transportminister Trine Bramsen er der desværre politisk opbakning til videre drøftelse af igangsættelse af yderligere undersøgelser af klima- og miljøkonsekvenser.
Som lykkelig sommerhusejer på Røsnæs kommer jeg til at tænke på ‘Mens vi venter på Godot’; et fransk absurd skuespil af Samuel Beckett. To vagabonder står på et bart og øde sted og venter, og det bliver de ved med gennem skuespilet. Det sker reelt intet i stykket, og det er netop pointen. Stykket består af to akter, som er påfaldende ens, hvor de to vagabonder Didi og Gogo venter på Godot. Hvem denne Godot er, finder vi imidlertid aldrig ud af, for han dukker aldrig op. Flere gange gennem stykket bliver vagabonder fortvivlede, og spørger “Hvad skal vi gøre, hvad skal vi gøre?”, men fortvivlelsen kan aldrig omsættes til handling, fordi der ikke er noget at gøre. De ender altid ved samme konklusion – bedre at vente.
Kattegatforbindelse optræder som virkelighedens Godot. Politikkerne på Christiansborg og lokalpolitikkerne ses i rollerne som de to vagabonder, mens alle vi andre – og særligt beboere på Røsnæs, Asnæs, Samsø og Hou – blot kan sidde som tilskuere til det absurde skuespil. Der sker ingenting, og alt fremdrift er sat på bero, omend det indtil nu har kostet 60 millioner at opsætte denne forestilling.
Godot kommer som bekendt aldrig, så hvorfor vente?
Går vi lidt tilbage i tiden har Kalundborg en stolt tradition, og var i en årrække en af landets vigtigste byer og landets administrative hovedstad. Søger man på kalundborg-lokalarkiv.dk kan man finde artiklen ‘Dengang der var færger i Kalundborg’, hvor der bl.a. står: “For ikke så lang tid siden var der flere daglige færgeforbindelser mellem Kalundborg og Aarhus. Færgeruten er nu indstillet, men man må håbe, at den på et tidspunkt kan genoptages, for færgetrafikken var med til at give liv i havnen og på fjorden.”. Måske dette kunne være en farbar vej for genoptagelse af forbindelsen mellem Kalundborg og Jylland?
Nu hvor motorvejen bliver ført til Kalundborg, vil det være oplagt at flytte færgeruten tilbage til Kalundborg med bedre trafikale forhold end den nuværende tur til Sjællands Odde. Mit oplæg til debat er derfor: Glem den Kattegatforbindelse for altid af hensyn til miljøet, lad Kalundborg blomstre, skab liv i byen ved at drive trafik med færgen, så kan Godot sidde på færgen og nyder vores smukke danske natur fra vandet.
Thomas Bernhard