Parkeringspladsen foran Raklev Skole i Kalundborg Kommune er de sidste to dage blevet noget indskrænket. For på pladsen holder LIFE Fondens store og højteknologiske mobile laboratorie slået ud og klar til at sætte skolens elever på enzymjagt.
Torsdag og fredag byder på en noget anderledes undervisning for skolens samlæste 4.-6. årgang, der i de forgangne uger har arbejdet med et af LIFE Fondens undervisningsforløb, Enzymjagten. I forløbet har eleverne fået viden om enzymers og svampes anvendeligheder i alt fra brøddeje til vaskemidler.
Forløbet kulminerer torsdag og fredag i et besøg af et af fondens specialfremstillede mobile laboratorier – LIFE Mobile Lab – hvor eleverne får bragt både teori og fagbegreber fra forløbet i spil i forskellige hands on-forsøg med blandt andet svampeprøver og farveudvaskning:
”Den her form for undervisning er guld værd for eleverne. De skal op og stå, de skal lytte, og så skal de også lave en masse selv – og de er så glade for det”, fortæller årgangens naturfagslærer Astrid Meier.
Spørger man eleverne, er holdningen til laboratoriet ikke til at tage fejl af: ”Jeg synes, det er virkelig spændende at se på svampene i mikroskoperne og se, hvordan man kan få farven ud af et stykke stof, for det har vi ikke prøvet før på skolen”, fortæller Laurits fra 5. klasse.
Skoleleder på Raklev Skole, Tanja Kristensen, deler Laurits’ glæde ved LIFE Fondens undervisningsforløb: ”Vi er virkelig glade for LIFE Fondens forløb, for ud over den helt vildt gode undervisning vores elever får, så oplever vi også nye legefællesskaber og tættere venskaber, når eleverne er sammen på den her måde.”
Et forløb, der rammer flere klassetrin
Enzymjagten er oprindelig tiltænkt 6.-årgang, men det volder ikke de lidt yngre Raklev-elever problemer, fortæller Astrid Meier:
”I dette forløb, der egentlig er målrettet 6.klasserne, er vores 4.- og 5.klasser også blevet stimuleret og har fået en masse ny viden, de kan tage med sig videre i de større klasser – og så får de altså også en masse selvtillid, når de er sammen med de store”.
LIFE Fonden er en dansk erhvervsdrivende fond med et almennyttigt sigte, der driver og udvikler forskellige naturfaglige undervisningsforløb, som er baseret på virkelighedsnære problemstillinger, fortæller Kirsten Noe, der underviser i LIFE Fonden og som har undervist Raklev-eleverne i det mobile laboratorium:
”I LIFE Foden vil vi gerne inspirere både lærere og elever til at arbejde undersøgelsesbaseret i naturfagene, så vi også styrker nysgerrigheden og evnen til at stille spørgsmålstegn ved det, vi oplever rundt om os”.
Det er derfor vigtigt, at de rammer, undervisningen foregår i, er så virkelighedstro som muligt, forklarer Kirsten Noe:
”Lige nu står vi i et laboratorium, der er meget lig dem, man finder hos eksempelvis Novozymes, og her er tilsvarende remedier. Missionen for os er at få så mange elever som muligt til at få interesse for naturvidenskab og teknologi, og derfor er det vigtigt, at vi har mobile laboratorier, så vi kan komme rundt til skoler i hele landet. På den måde sikrer vi, at alle elever har lige mulighed for at få en endnu mere motiverende og engagerende undervisning, der kan styrke interessen og fascinationen for det naturfaglige”.
Ikke første gang – men bestemt heller ikke den sidste
Det er ikke første gang, at Raklev Skole får besøg af LIFE Fondens højteknologiske lastbil: ”Vi har haft samme forløb sidste år, og også den gang var det en stor succes for både elever og lærere”, fortæller skolelederen, og spørger man eleverne, så er enzymjagten en stor succes:
”Det er virkelig, virkelig hyggeligt og spændende at være her i vognen, og så er det altså også megafedt, at det er noget andet, end det vi plejer at lave, når vi har natur/teknik. Det vil vi gerne igen”, fortæller Laurits fra 5.klasse. Både glæden ved forløbene og lysten til at gentage succesen til næste år deles også af Tanja Kristensen:
”Vi er allerede nu i gang med at overveje, hvilke forløb vi skal vælge næste skoleår. For selvom vi er en lille skole i Kalundborg Kommune, så er det vigtigt, at vi deltager i de gode initiativer, for vi skal samle på alle de ’wow’- og ’aha’-oplevelser vi kan”, afslutter hun.