I Danmark har vinteren været mild i en årrække

Men nu forlyder det, at den hårde vinter er på vej tilbage. Sker det, monterer flere danskere sandsynligvis vinterdæk på bilen. Men udbuddet af dæk får svært ved at følge med efterspørgslen, hvis vinteren bliver meget kold.

Ifølge den svenske meteorolog Nitzan Cohen fra TV-stationen SVT bliver vinteren i det sydlige Skandinavien væsentlig koldere i år, end vi har været vant til. Både danske og svenske medier berettede i sidste uge om   “Cohens superprognose”  som forudser en streng vinter.

“Hvis vinteren i år bliver en hård én af slagsen,” betyder det, at flere danskere sætter vinterdæk på bilen, forklarer Tobias Raaby Poulsen, der er dæk-ekspert hos værkstedskæden QuickPot. Han tilføjer dog, at det ikke er givet, at der vil være dæk nok til alle, når vinteren rammer:

“Dækforhandlerne bestiller vinterdæk hjem afstemt efter sidste års salg. Det er forhandleres efterspørgsel, der bestemmer omfanget af produktionen hos de europæiske dækproducenter. Når interessen har været faldende i de seneste år her i landet på grund af de milde vintre, så bliver der tilsvarende produceret færre dæk til Danmark i år.”

Tobias Raaby Poulsen er derfor bekymret for, om udbuddet af vinterdæk kan stå mål med den interesse, der opstår, hvis vinteren bliver meget kold. I så fald kan der meget vel opstå flaskehalse og akut mangel på dæk. Det er derfor en god idé at være på forkant med det skiftende vejr:

“Er man ude i sidste øjeblik, så bliver man i bedste fald offer for meget høje priser på grund af kombinationen af lavt udbud og stor efterspørgsel. I værste fald er der ikke flere dæk tilbage, og du må køre i en bil med sommerdæk på,” forklarer dæk-eksperten.

Tal fra Dækbranchen Danmark viser, at 300.000 danskere valgte at beholde sommerdækkene på bilen sidste vinter i stedet for at skifte dem ud med vinterdæk. Når vinteren er mild, er det fristende at spare tid og penge ved at beholde sommerdækkene på, men det er “ifølge Tobias Raaby Poulsen ikke anbefalelsesværdigt:

“Hvis man kører på sommerdæk gennem vinteren, så kompromitterer man trafiksikkerheden, så enkelt kan det siges. Selvom vinteren er mild, så kan der alligevel sagtens komme nedbør og frostgrader. I glat føre bør dækkene minimum have 3 mm mønsterdybde, og hvis ikke de har det, så udsætter du dig selv og andre for fare.”

I Danmark er det ikke lovpligtigt at skifte sommerdækkene ud, og derfor vælger nogle bilister at undlade skiftet. Dette problem har man ikke i lande som Tyskland, Sverige og Norge. Her er der lovkrav om at køre med vinterdæk gennem vinterperioden, siger Tobias Raaby Poulsen. Det betyder, at du risikerer at få en bøde, hvis du kører i en bil i disse lande om vinteren uden vinterdæk monteret.

Her viser ADAC og FDM, hvorfor det er vigtigt med vinterdæk. Den ene bil har sommerdæk monteret og den anden vinterdæk, og forskellen i bremselængde er bestemt til at få øje på:
Se forskellen på bremselængden

 

Foto: QuickPot