Det er utrolig vigtigt for børn at have en god motorik. Kalundborg Kommune har derfor afviklet motoriske forløb i tre forskellige dagtilbud i løbet af de seneste par måneder. Med
gode resultater i bagagen er kommunens terapeuter i fuld gang med at planlægge det næste forløb.
Børn udvikler sig og lærer hele livet. Gennem lege, sanselige oplevelser og andre sjove eventyr dannes grobunden for børns motoriske færdigheder. Denne udvikling har to terapeuter fra
Kalundborg Kommune haft i fokus.
”God motorik er utrolig vigtigt for børn. At kunne løbe, hoppe og kravle er nemlig en stor præmis for at kunne agere i det daglige børneliv,” siger fysioterapeut Anne Rydahl og fortsætter: ”Deres
motoriske kompetencer har derfor en stor påvirkning på barnets selvfølelse og deres deltagelse i sociale relationer.”
Anne Rydahl er fysioterapeut i Kalundborg Kommune og arbejder til dagligt tæt sammen med ergoterapeut Mette Risborg. Sammen har de holdt tre succesfulde forløb, hvor de har arbejdet med
motorik og bevægelse i praksis i henholdsvis Høng Børneunivers, Snertinge Børnehus og Børnehuset Buldervang.
”Formålet er at give børnene et ’boost’ i deres motoriske udvikling, samt glæden ved bevægelse og troen på egen kunnen. Gennem forløbet sørger vi også for at arbejde tæt sammen med det
pædagogiske personale, så vi kan dele vores viden og inspirere dem til at fortsætte med at arbejde
med motorik,” siger Mette Risborg ergoterapeut i Kalundborg Kommune.
Motorik og leg
I forløbet blev der gjort brug af flere forskellige øvelser, blandt andet at slå kolbætter, øve balancegang og spille tennis med en ballon og avisstav. Derudover hjalp børnene også med at rydde
op efter øvelserne, og i denne aktivitet er der også en værdifuld form for motorisk træning.
”Efter forløbet har vi kunnet mærke en positiv udvikling hos børnene. Ved at udfordre deres motorik har vi vækket deres nysgerrighed, som har sat gang i sanserne og givet dem en langt større
kropskontrol”, udtaler Sabine Ethelberg, pædagogisk teamleder i Børnehuset Buldervang.
Plads til udfordringer og succeser
Forløbet blev bygget op med en fast ramme, som blev benyttet hver gang, så strukturen var tydelig for børnene. Inden for denne ramme blev aktiviteterne udskiftet og tilpasset, så børnene både
oplevede kendte aktiviteter, men også blev udfordret af nye øvelser.
Terapeuterne tilføjer slutteligt, at de har planer om at gennemføre et endnu et forløb i en fjerde daginstitution i Kalundborg Kommune inden sommerferien.