Røde Kors og Coca-Cola er på en fælles julemission. Når julelastbilen igen i år tager turen rundt til 25 byer i landet, er missionen at samle penge ind til Røde Kors’ julehjælp, så endnu flere trængte familier kan opleve julens sande magi. Det første stop på juleturen er i Kalundborg den 22. november, hvor både børn og voksne kan opleve julelastbilen og støtte julehjælpen.

Julen handler om mere end blot gaver og fest. Det er tiden for fællesskaber, næstekærlighed og de gode gerninger. Derfor opfordrer Røde Kors og Coca-Cola til, at vi alle finder vores indre julemand frem og viser næstekærlighed mod andre med “Do good deeds” initiativet.

Igen i år går Røde Kors og Coca-Cola sammen om deres fælles julemission og får denne sæson ekstra støtte fra den danske musikstjerne og Coca-Cola-Zero-ambassadør, Lukas Graham, i form af dette års mulepose med Lukas-Graham-budskabet ’Do good deeds’. Sammen inviterer de alle til at blive en del af denne magiske tid, hvor man, ved at købe muleposer, mini-julelastbiler og julekugler, støtter Røde Kors’ Julehjælp, og giver julemagien videre til dem, der trænger til et lyspunkt i den mørke tid.

“Fra min barndom og ungdom har jeg oplevet, at jeg og andre ikke følte os inkluderet i den danske julefortælling. Derfor har jeg siden jeg var 16 lavet julevelgørenhed i forskellige afskygninger. Jeg håber, at alle har lyst til at støtte Røde Kors julehjælp. Det er ihvertfald en sag, der står mit hjerte nært,” siger Lukas Graham.

Julehjælpen hjælper lokalt
Den 22. november slår julelastbilen vejen forbi Kalundborg. Her kan juleglade danskere komme forbi Kvickly på Elmegade 9a, 4400 Kalundborg mellem kl 15-19, hvor de kan støtte julemissionen ved køb af den ikoniske mini coca-cola lastbil, til træet eller en “Do good deeds” tote bag. Pengene går ubeskåret til Røde Kors’ julehjælp. Sidste år var en stor succes, og initiativet gjorde at 170 familier i Kalundborg sidste år kunne modtage Røde Kors’ julehjælp.
Realiteten for mange familier er, at julen er en tid præget af stort økonomisk pres. Sidste år hjalp Røde Kors 19.584 familier med julehjælp, hvilket var en stigning på hele 30 % sammenlignet med 2021, og med fortsatte udfordringer for mange er behovet stadig stort.

”Julen er en magisk tid, som er forbundet med glæde og gode oplevelser, men for mange er det også en tid, hvor der er ekstra stort pres på økonomien. Vi ved, at mange familier må give afkald på netop de ting, der gør julen til noget særligt – og at det er børnene, der mærker det. Med Røde Kors’ julehjælp kan disse familier også glæde sig til højtiden, så ikke mindst børnene kan mærke magien og det helt særlige ved julen”, siger generalsekretær i Røde Kors, Anders Ladekarl.

“Vi glæder os til igen i år at komme ud i det ganske land sammen med Røde Kors. Vi opfordrer alle til at finde deres indre julemand frem og støtte den gode sag. Ingen skal føle sig alene eller udenfor. Sidste års juletur var en succes, og vi ser med spænding frem til, hvad vi sammen kan opnå i år,” siger Annette Spanggaard, Public Affairs-, kommunikations- og CSR-direktør for Coca-Cola i Danmark.

Lad os sammen gøre denne jul til en tid, hvor ingen føler sig glemt, og hvor julemagien er inden for alles rækkevidde. Find din indre julemand frem, gør en forskel og støt en god sag!

Nettet, som sælges for kr. 35 ved julelastbilens stop, opfordrer til at gøre gode gerninger hele året rundt. Hele beløbet går ubeskåret til Røde Kors’ Julehjælp. Julelastbil og -kugler koster også 35 kr.

Pressefoto