Eleverne fra 4. årgang på Skolen på Herredsåsen læste torsdag deres egne fabelfortællinger højt for børnene i børnehaven Aktivarius
Som afslutning på fem ugers LEAPS-forløb om fabelfortællinger læste 4.klasseseleverne fra Skolen på Herredsåsen deres egne fabelfortællinger højt for børnene i Idrætsinstitutionen Aktivarius. Det øger nemlig elevernes engagement i forløbene, at de skal fremlægge deres produkter for andre, forklarer Laura Sihm Olsen, der er dansklærer på skolen:
”Det giver eleverne et særligt ejerskab, at de skal fremvise deres produkter, og i dette tilfælde læse deres fortællinger højt for andre. Og fordi, de har arbejdet med fabler, der er korte og lette at forstå, så er det ideelt, at de læser for børnene fra Aktivarius”.
Eleverne har i projektet arbejdet med fagene dansk, engelsk, billedkunst og håndværk & design, fortæller Korai fra 4.b, der sammen med sin gruppe har skrevet en fabel om en enhjørning, der fik stjålet sit horn:
”Det har været rigtig sjovt at skrive historien. Vi fandt bare på idéen med enhjørningen, og så arbejdede vi videre med den. Jeg kan rigtig godt lide, når vi skal skrive på computeren, og det har vi gjort i dansk. I billedkunst har vi lavet vores forside til bogen, hvor historien står i, og i håndværk & design har vi lavet de små fabeldyr, vi bruger i teaterstykket. Så vi har også lavet en tegneserie på engelsk, der fortæller historien”.
Selvom det ifølge Laura Sihm Olsen altid er vigtigt at få alle fag i spil, når eleverne arbejder i LEAPS-projekter, så har det vigtigste for Koria og resten af gruppen været, at fortællingen blev en ægte fabel:
”Når man skriver en fabel, så er det vigtigt, at man holder sig inde for reglerne for fabler. Altså at den skal være kort, der skal være en morale, og så skal der også være en konflikt – og ja så også mange fabeldyr”, siger han.
Sparring og gode råd
Gennem forløbet har forfatter Tahir Mirza brainstormet idéer med eleverne, og han har også hjulpet med at få kompositionen på plads, fortæller Cindy fra 4.b:
”Sammen med Tahir har vi fået råd om, hvordan vi kan gøre historierne endnu bedre, og så har vi også hørt musik, hvor vi skulle skrive de tanker ned, som vi fik. På den måde fik vi inspiration til historierne”.
Ifølge Tahir Mirza er fabler en oplagt genre for eleverne at arbejde med: ”Børn er jo de mest fantasifulde væsner, vi har på kloden. Derfor giver det god mening netop at arbejde med fabler, der oftest er fulde af fantasidyr og overnaturlige begivenheder. På den måde passer børn og fabler utrolig godt sammen”, siger han og fortsætter:
”I første omgang skulle de ikke tænke på det sproglige, grammatiske eller andet kedeligt danskfagligt, men kun på selve historien, personerne, begivenhederne og dyrene. Og alt er muligt: Hvis der pludseligt kommer en helikopter ned og lander i baghaven med store, talende pingviner, så er det faktisk muligt, fordi det er din fantasi og din historie. Jeg håber, at eleverne tager den store skrivelyst, jeg har mærket, med hjem. Det er vigtigt, at de skriver, og at de skriver om ting, der er vigtige for dem.
De gode råd fra forfatteren har gjort, at Cindy og gruppen er klar til at læse højt for børnehavebørnene:
”Jeg glæder mig til at læse vores historie højt. Jeg tror, det bliver sjovt, og jeg håber, at de synes, at den er god. Vi har nemlig også lave et lille teaterstykke med de fabeldyr, vi har lavet i håndværk & design, som vi viser for dem, mens vi læser højt.”, afslutter en spændt Cindy.