Eleverne i 4.-6. klasse på Buerup Skole oplevede en lidt anderledes skoledag, da de besøgte Holmegaard Værk. Her besøgte klasserne designeren Jim Lyngvilds kunstudstilling ’SOLO’. Eleverne blev introduceret til de spændende fortællinger bag værkerne og kreerede efterfølgende deres egne kunstværker inspireret af ’SOLO’-udstillingen.

”Det har været vildt spændende, og vi har lært en masse nye historier at kende”, udtaler Noah fra 5. klasse på Buerup Skole.

Udstillingen, som eleverne er blevet introduceret for, samler hele paletten af Jim Lyngvilds sprudlende og farverige kunsthåndværker. ’SOLO’ forener både nye og gamle værker, herunder en serie af religiøse billeder fremstillet specielt til Holmegaard – fra ånder og overtro til folketro, asatro og kristendom. Efterfølgende fik eleverne frit spil til at skabe deres egne kunstværker.

Vilde fortællinger fra den nordiske mytologi
Elevernes kunstværker er inspireret af fortællinger fra den nordiske mytologi. Sara fra 6. klasse valgte at lave sit værk ud fra fortællingen om Valdemar Sejr og Dannebrog. Her formede hun Dannebrog af lerfigurer og fordelte nogle menneskearme, som symbol på krigen.

”Jeg synes, det har været virkelig sjovt med et anderledes forløb”, udtaler Ifrah fra 5. klasse på Buerup Skole og tilføjer: ”Da jeg lavede min figur, prøvede jeg at få det til at ligne historien omkring dødsguden Ran, som trækker sømænd ned i havet med sit store net”.

På Ifrahs værk ses et stort fiskenet og en masse fisk, for at demonstrere, at det foregår under havet. Derudover har hun tilføjet en masse menneskeansigter, for at symbolisere de dræbte sømænd.

Mere praksisfaglighed
”Jeg synes, det er fedt, at vi kan give eleverne muligheden for at komme ud og lave noget anderledes. Det giver dem vildt meget, det her med at de får lov til at lave noget selv og udfolde deres kreative evner”, forklarer Majbritt Buch Hansen lærer på Buerup Skole, som underviser eleverne i billedkunst, kristendom og historie. Hun fortæller, at skolen vil deltage i lignende specielle udflugter i fremtiden, så deres elever får endnu flere oplevelser af kulturel karakter.

Den praksisorienterede læring styrker elevernes evne til at løse problemer og omsætte teori til praksis. Dermed får eleverne værdifulde erfaringer og tillid til egne evner. Buerup Skoles kunstudflugt stemmer godt overens med Kalundborg Kommunes Folkeskolestrategi. En strategi der går ud på at skabe et attraktivt læringsmiljø, hvor der undervises på varierede måder og steder. Eleverne skal opleve en motiverende hverdag, hvor den enkelte elevs talenter og præferencer bringes i spil.

Pressefoto