Onsdag var over 200 4. klasseselever fra Kalundborg Kommunes samlet til en STEM-dag i skovene omkring Kragerup Aktivitetspark.
For godt 200 elever fra ni af kommunens folkeskoler bød onsdagen på en hel dag i skoven med fuld fart på naturvidenskaben. I løbet af dagen prøvede eleverne kræfter med fire forskellige workshops med hvert sit naturfaglige fokus. STEM er en engelsk forkortelse for fagene science, technology, engineering og mathmatics.
På de fire workshops skulle eleverne indsamle vigtige frø i skovbunden, bygge drager med inspiration fra rovfuglenes flyveegenskaber, designe forsvarsmekanismer til at beskytte ledninger mod egernangreb og kortlægge livet i voldgraven gennem en såkaldt bioblizz.
For eleverne Filina og Caroline fra Firhøjskolens 4.a har dagen i skoven været en stor succes: ”Det er sjovt at være her ude i skoven, fordi det er en anderledes skoledag, hvor vi laver noget andet end det, vi plejer. Vi har lært noget om rovfugle, så har vi bygget en drage, fanget forskellige fisk og dyr i voldgraven, og så har vi også lært noget nyt om frø fra planter”, fortæller de to veninder.
Inspirerer til ny undervisning på skolerne
Cecilie Hvidkjær er eventudvikler på Kragerup Gods og har sammen med Kalundborg Kommunes Skoletjeneste stået i spidsen for udviklingen af dagen, der blev en kæmpe succes: ”Dagen gik over al forventning. At se 200 elever styrte rundt i skoven, lære og have det sjovt, det er virkelig, virkelig rart. Og at vi er ude i skoven og lave aktiviteterne, der gør også, at eleverne udfolder sig på en ny måde – også de elever, der måske putter sig lidt i klasseværelserne”, fortæller hun og fortsætter: ”Eleverne har virkelig været engageret, de har været på fagligt og socialt. Så alt i alt har det bare været en rigtig god dag”.
Det faglige indhold, eleverne tager med sig hjem fra dagen i skoven, er ifølge Martin Lorentsen, der er natur- og tekniklærer på Tømmerup Skole oplagt at arbejde videre med på skolerne: ”Her i skovene er der alle muligheder for at lave den fedeste naturfaglige undervisning, og de aktiviteter, vores elever har deltaget i, er en god blanding af STEM-fagene. Det afføder mange gode snakke om, hvad vi kan arbejde videre med, når vi kommer hjem. Det kunne eksempelvis være dragebyggeri eller måske vores egen biobliz”, forklarer han.
For at markere en vellykket dag i skoven, fik hver elev overrakt et diplom som bevis for aktiv deltagelse i de fire workshops.