– Hvad skal du med de bøger? Du kan jo ikke læse.
Sætningen sender ubehagelige bølger igennem min krop, som om jeg lige har taget en spiseskefuld torskelevertran ind i munden. Bibliotekaren kigger afventende på mig.
– Jeg kan godt læse, svarer jeg, men kan se, at frøken Sjakke ikke tror på mig.
Gullan vokser op i en husvildebolig i Skærby med fraværende forældre og manglende omsorg.
Da Gullan begynder i skole, oplever hun en anderledes verden omkring hende. Med et barns naturlige undren stiller Gullan spørgsmål i sin søgen efter sin plads. Takket været sin videnbegærlighed kæmper hun, ikke blot mod den sociale arv, men også den sociale blindhed, hun oplever i det isolerede skovhus med sin familie.
Den er en overskuelig bog, bygget op som små fortællinger fra Gullans barndom. Man oplever, hvordan biblioteksbesøg, skole og fritidsarbejde sammen med viljen og evnen til overlevelse bidrager til forvandling i et menneskes tilværelse.
Man bliver som læser opslugt af en usentimental beretning, der på nøgtern vis fortæller om de reelle kendsgerninger i et barns tilværelse. Det er en fortælling fra lokalsamfundet om fattigdom i efterkrigstiden, selv i en tid med stor udvikling i velstanden.
De små udpluk ”går lige i maven” og taler til medfølelsen for barnet Gullan. Et barn der søger og stædigt holder fast i, at der er noget andet til hende.
Om Gullan Andreasen
Gullan Andreasen, er fra Nykøbing Sjælland (Skærby). Det er herfra og i Holbæk omegn, hvor historien foregår. Gullan Adreasen er nu bosat i Kalundborg.
Hun er forfatter, socialrådgiver og psykoterapeut.
Aldrig mere mirabellegrød er Gullan Andreasens debutroman.
Hendes hjerte banker for børnene og hun er optaget af skolens og ikke mindst lærerens betydning i et barns opvækst.
Gullan Andreasen drager, med sin bog, parallel til, hvordan mange problemstillinger, i dag, stadig løses på samme måde som i 1960’erne.
Bogen får 5 stjerner på forlaget Saxo’s hjemmeside.
Bogen er fra Forlaget Linje H.
En anmelder skriver
Hans Bloch Jespersen:
– Bogens små, unikke historier vækker læserens empati for bogens hovedperson, men ikke mindst får læseren indsigt i sit eget sind.