Matematiklærere fra kommunens folkeskoler mødtes på Professionshøjskolen Absalons campus på Stejlhøj for at blive klædt på til anden halvdel af et to-årigt projektsamarbejde.
I godt ni måneder har matematiklærere og -vejledere på Kalundborg Kommunes folkeskoler arbejdet tæt sammen med Professionshøjskolen Absalon om at styrke elevernes forståelse af tal og algebra i 2. klasse.
Nu er projektet tæt på at være halvvejs, og derfor mødtes mange af kommunens matematiklærere på professionshøjskolens campus i Kalundborg for at gøre status og for at blive klædt på til projektets sidste halvdel:
”Hen over efteråret og vinteren afprøvede vi første undervisningsforløb om subtraktion i vores klasser, og her til foråret skal vi i gang med et forløb om algebra”, fortæller matematikvejleder og matematiklærer på 2. årgang på Høng Skole, Tina Falkensten Spandel, der ser positivt på samarbejdet med Absalon:
”I projektet med Absalon ser vi på, om eleverne har gavn af en anderledes tilgang til matematik. Vi har meget fokus på forståelse, altså hvad det vil sige at ’minusse’, og hvordan man kommer frem til resultatet – og altså ikke kun på selve resultatet. Alle hjerner forstår og lærer forskelligt, og derfor er det vigtigt, at vi forklarer og fortæller om matematik på mange måder”.
Ifølge lektor på Professionshøjskolen Absalon, Heidi Kristiansen, er det vigtigt at sætte ind tidligt i elevernes skolegang, når det kommer til talforståelse og regnestrategier:
”Det er vigtigt, at vi i en tidlig alder styrker elevernes talforståelse og give dem mulighed for at udvikle forskellige regnestrategier. For det hjælper dem i matematikfaget i alle skoleårene, og det giver dem redskaber til at bruge matematik i hverdagen, hvor de eksempelvis har brug for at regne forskellige ting ud”.
Et godt samarbejde
Målet med det to-årige samarbejdsprojekt, der løber frem til sommerferien, er ifølge Heidi Kristiansen at udvikle undervisningsforløb, alle lærere efter sommerferien frit kan bruge:
”Tanken er, at vi på baggrund af projektet her i Kalundborg kan udvikle undervisningsforløb, der efter sommerferien bliver tilgængelige for lærere i hele landet, og som de selv kan justere, så det passer til netop deres klasse”.
Og indtil videre er der kun rosende ord at sætte på samarbejdet:
”Jeg er meget begejstret for projektet og samarbejdet indtil videre. Det er en stor fornøjelse at arbejde sammen med lærerne og ressourcepersonerne fra skolerne. Jeg ser meget optimistisk på det næste forløb og lærernes fortsatte engagement”.
Som en del af projektet har matematiklærerne været på besøg i hinandens undervisning for at lære af hinanden, og det satte Tina Falkensten Spandel stor pris på:
”For mig har det været rart både at se andre undervise og at blive set undervise. Det er helt sikkert noget, jeg kan lære noget af, og jeg ville ønske, at vi kunne komme mere rundt hos hinanden for at lære og blive inspireret”.