Tre børnehuse og en skole har i fællesskab skabt ’Kallebogen’. Bogen skal styrke overgangen fra børnehave til skole, og den indeholder en lang række sange, lege, aktiviteter og opgaver, der skaber genkendelig for børnene, når de til august starter i skole. Torsdag formiddag fik de ældste børnehavebørn i Idrætsinstitutionen Aktivarius udleveret deres eksemplar.
Gennem det sidste halvandet år har ledere og pædagoger fra Asylbørnehaven, Børnehuset Eventyrhuset, Idrætsinstitutionen Aktivarius og børnehaveklasselederne fra Skolen på Herredsåsen arbejdet på en ny bog, hvis indhold skal styrke overgangen fra børnehave til skole.
Bogen er døbt ’Kallebogen’, og torsdag formiddag fik børnehavebørnene i Aktivarius uddelt deres eksemplarer: ”Bogen er et forsøg på at skabe et fælles tredje for de børn fra mange institutioner, der starter i børnehaveklassen på Skolen på Herredsåsen. For når børn har en fælles referenceramme og noget genkendeligt at holde fast i, så bliver det mindre svært at blive en del af nye fællesskaber”, forklarer Claus Dueholm, der er pædagogisk afdelingsleder i institutionen.
Målet med bogen er, at førskolebørnene i børnehaverne i løbet af året arbejder med de opgaver, sange, lege og aktiviteter, der er beskrevet i bogen: ”På den måde har alle elever i de nye børnehaveklasser et fælles udgangspunkt for aktiviteter og lege, når klokken ringer ind for allerførste gang. Og samtidig tager aktiviteterne og opgaverne udgangspunkt i temaerne i den styrkede pædagogiske lærerplan, vi arbejder med i børnehaverne”, siger Claus Dueholm.
En vigtig overgang
Ud over en stor nysgerrighed på, hvad den forestående skoletid mon byder på, kan skiftet fra børnehave til skole også være forbundet med en vis nervøsitet, så derfor er det vigtigt, at både skole og børnehave sikrer en god overgang, fortæller Mai-Britt Christensen, der er én af to børnehaveklasseledere på Skolen på Herredsåsen: ”Tryghed og genkendelighed er enormt vigtigt for børnene. Når vi efter sommerferien får nye elever fra mange børnehaver, der alle sammen har arbejdet med Kallebogen, har vi mulighed for at lege de samme lege eller aktiviteter, så eleverne møder noget genkendeligt og på den måde bliver trygge”, og netop fordi skolen får nye elever fra flere børnehaver end kun de tre, der har været med i projektet, får alle opskrevne børnehavebørn hvert et eksemplar tilsendt: ”Vi sender et eksemplar til alle førskolebørn, uanset hvilken børnehave de går i, for ingen skal snydes. Og så håber vi, at forældrene har lyst til lave lidt i bogen inden skolestart”.
For Peter Ole Hansen, der er skolens anden børnehaveklasseleder, er det vigtigt at holde fast i, at Kallebogen ikke erstatter det eksisterende overgangssamarbejde: ”Kallebogen skal ikke ses som en erstatning, men som et supplement til vores gode samarbejde med børnehaverne, som vi er rigtig glade for. Og samarbejdet er kun blevet stærkere, for med bogen er der nu endnu en mulighed for os til at besøge børnehaverne og for børnehaverne, pædagogerne og børnene til at besøge os”.
Et godt og stærkt samarbejde, der gerne må bredes ud
Idéen til Kallebogen opstod på et samarbejdsmøde mellem Skolen på Herredsåsen og de tre børnehuse. Efter mange møder og snakke frem og tilbage endte bogen med en tykkelse, der er overkommelig for børnene, siger afdelingsleder på Skolen på Herredsåsen, Klaus Vig Ødegaard: ”Det er ingen hemmelighed, at vi er inspireret af et tilsvarende værk fra en anden kommune, men Kallebogen er den første af sin slags her i Kalundborg. Vi har haft et rigtig godt samarbejde mellem børnehaveklasselederne her på skolen og pædagogerne og lederne i børnehaverne, der har været med til at udvælge og kvalificere indholdet”, og til spørgersmålet om bogen bør udbredes er svaret klart: ”Ja, det bør den. Vi håber alle, at bogen kan inspirere andre skoler og børnehaver til at lave noget tilsvarende. For at sikre den gode overgang er et fælles ansvar”, afslutter han.