Fælleselevrådet i Kalundborg Kommune besøgte mandag Skolen på Islands Brygge i København. Målet med dagen var at ryste medlemmerne sammen, erfaringsudveksle og blive klogere på, hvordan elevrådene fra de to kommuner kan lære af hinanden
At sidde i et elevråd på en skole kræver til tider sit. Man skal kunne balancere egne interesser, ens kammeraters og i sidste ende hele skolens, når man med alle elevers mandat i ryggen sidder til møde med skolebestyrelser, skoleledere og lokalpolitikere og træffer beslutninger.
Derfor samles udvalgte elevrådsrepræsentanter fra kommunens skoler jævnligt i Fælleselevrådet for at debattere og diskutere emner, der vedrører alle folkeskolelever i Kommunen. I år består rådet af 28 elever fra kommunens skoler, der ikke nødvendigvis kender hinanden på forhånd. Derfor er det vigtigt at blive rystet sammen og lære hinanden at kende, fortæller forperson i Kalundborg Kommunes Fælleselevråd Clara Hvidtby Bukdal: ”Det var super fedt, at vi havde en dag, hvor vi lærte hinanden at kende. Vi fik mulighed for at gå sammen og tale med hinanden, for det betyder meget, at vi kender hinanden i Fælleselevrådet. Når man kender hinanden, så er det lettere at sige sin mening, og så fungerer det hele bare bedre, når man tør sige sin mening”. Derfor tog Fælleselevrådet mandag på ryste sammen-tur til København, hvor de blandt andet besøgte Dansk Arkitektur Centers udstilling Teenagedrømme, der udforsker, hvordan digitalisering, bæredygtighed, mental sundhed og sociale medier påvirker og transformerer teenageres liv og deres personlige rum.
Kan lære af hinanden
Mandagens tur handlede dog i høj grad også om erfaringsudveksling med andre elevråd. Derfor indebar dagen også et besøg på Skolen på Islands Brygge for at dele erfaringer og undersøge, hvordan rådene kan lære af hinanden, fortæller Clara Hvidtby Bukdal: ”Vi hørte om, hvordan deres elevråd fungerer, hvad de gør for at få indflydelse, hvordan deres klasser er indrettet, og de fortalte også, hvordan deres undervisning foregik”. For det at se, hvordan andre og større skoler arbejder med elevråd og medindflydelse er vigtig for at udvikle Kalundborg-skolernes elevråd: ”Vi så blandt andet også, hvordan det kan fungere, at skolen har en kantine, hvor det er eleverne, der laver maden. Det var meget inspirerende at høre om og se, hvordan en så stor skole med næsten 1400 elever fungerer, og jeg tror, at der er noget af det, vi så, vi kan bruge i vores elevråd”, afslutter hun.