”Vi parter om folkeskolen ønsker at skabe den bedst mulige folkeskole, hvor alle børn og unge trives, dannes og uddannes”. Sådan indledes de helt nye nationale anbefalinger til etablering af lokale partnerskaber til videreudvikling af folkeskolen.
I Kalundborg Kommune er man klar.
I to år har parterne omkring folkeskolen i Kalundborg Kommune samarbejdet om at finde fælles gode løsninger på en videreudvikling af folkeskolen. Det har både skabt et stærkt og tillidsfuldt samarbejde og samtidig dannet grundlag for, at Kalundborg Kommune er klar til at tage imod den nye folkeskolereform, som trinvist træder i kraft fra næste skoleår med fokus på en anden hverdag for eleverne. De næstkommende år handler blandt andet om frisættelse og faglighed, varieret og praktisk undervisning, fællesskaber og rummelighed samt meget mere.
Der er netop udsendt nationale anbefalinger om etableringen af lokale partnerskaber til at samarbejde om udviklingen af den lokale folkeskole. Inspirationen er det nationale partnerskab ”Sammen om Skolen”, der er indgået af Gorden Ørskov fra Danmarks Lærerforening, Claus Hjortdal fra Skolelederforeningen, Elisa Rimpler fra BUPL, Rasmus Edelberg fra Skole & Forældre, Caroline Helene Hermansen fra Danske Skoleelever, Thomas Gyldal fra KL samt Michael Gravesen fra Børne- og Kulturchefforeningen.
De nationale anbefalinger om lokale partnerskaber er:
- Skab en lokal version af ”Sammen om skolen”-samarbejdet eller lignende med en bred repræsentation af folkeskolens parter.
- Drøft eventuelt et fælles værdigrundlag og rammer for samarbejdet, så der er tydelighed omkring organisering og inddragelses- og beslutningsprocesser.
- Skab et fælles rum for refleksion og nytænkning, når der skal findes løsninger på komplekse problemstillinger.
- Brug samarbejdet som et forum til at drøfte udfordringer og pege på løsninger.
- Sørg for at inddragelsen og samarbejdet opleves som legitimt og reelt blandt de lokale aktører omkring folkeskolen, herunder forældre og elever. Det forudsætter bl.a., at de forældre og elever, der indgår i den lokale dialog, er demokratisk valgt.
I Kalundborg Kommune har man de seneste to år arbejdet i overensstemmelse med de dugfriske nationale anbefalinger i et lokalt partnerskab med deltagelse af formanden for Kalundborg Lærerkreds, formanden for den lokale skolelederforening, fællestillidsrepræsentanterne fra FOA og BUPL, fælleselevrådsrepræsentant, forældrerepræsentanter samt den øverste forvaltningsledelse. Det lokale partnerskab er i fællesskab med til at udvikle den bedst tænkelige hverdag for eleverne i folkeskolen indenfor de politisk vedtagne rammer og mål om styrket løfteevne og stærke børnefællesskaber.
Mette Buhr Andersen, som er fællestillidsrepræsentant i BUPL Kalundborg, fortæller, at ”det er ret stærkt, at vi er på forkant med både nye samarbejdsformer og udviklingen af vores lokale folkeskole. Det er virkelig en styrke med den inddragelse, som karakteriser folkeskolerne i Kalundborg Kommune”.
Det faglige arbejde med de politiske målsætninger sikres gennem et stort engagement fra alle involverede parter, hvor ærlig dialog, fælles forståelser og tillidsfuldt samarbejde har været særlig vigtigt, forklarer lokalformand i Skolelederforeningen Kevin Sølvsten Meier:
”Det er er modigt, at ledelse, medarbejderrepræsentanter, forældre og elever har etableret et fælles værdigrundlag med stor tillid til hinanden, hvor vi med vores forskellige hatte kan tale sammen, dele erfaringer og udvikle folkeskolen til glæde for alle vores elever. Styrken er, at vi gennem partnerskabet har en mulighed for at arbejde med både de lokalpolitiske og nationalpolitiske ambitioner for folkeskolen”.
Tour de Folkeskole
Ved etableringen af det lokale partnerskab ”Sammen om Skolen” i Kalundborg Kommune i 2022 inviterede parterne sig med til et personalemøde på hver enkelt folkeskole i kommunen for at indhente konkrete og praktiske erfaringer fra medarbejderne:
”Formålet med at besøge skolerne har været at skabe et rum for fælles refleksion og nysgerrighed på, hvordan lærere, pædagoger og øvrige fagprofessionelle lykkes med deres forskellige indsatser for bedre trivsel og læring for eleverne – og efterfølgende se på, om andre folkeskoler kan få glæde af de gode eksempler og erfaringer”, forklarer Bo Christiansen, der er skolebestyrelsesformand på Høng Skole og en del af forældrerepræsentationen i partnerskabet, og fortsætter:
”Det har vist sig, at de gode eksempler på tværs af folkeskolerne ligner hinanden rigtig meget. Det har givet mulighed for både at udarbejde en række løsningsforslag på folkeskoleområdet til Kommunalbestyrelsens budgetforhandlinger sidste år og samtidig udarbejde et flerårigt kompetenceforløb til alle folkeskolerne som del af den nye folkeskolereform”.
Formanden for Kalundborg Lærerkreds, Randi Stokholm Hansen, deler samme betragtninger:
”Efter at have besøgt de enkelte folkeskoler på vores Tour de Folkeskole og drøftet hverdagens udfordringer med medarbejderne, kan vi se forskellige temaer gå igen på både de små og store folkeskoler. De fagprofessionelle ved godt, hvad der virker. Det gælder blandt andet anvendelsen af praksisfaglighed og bevægelse i undervisningen samt en struktureret hverdag for eleverne og et stærkt teamsamarbejde om den enkelte klasse. Det er derfor positivt, at også den nye folkeskolereform giver plads til faglig frihed og lokalt ejerskab”.
Vigtigt at have alle parter med
Grundstenen i både det nationale partnerskab ”Sammen om Skolen” og det lokale partnerskab i Kalundborg Kommune er, at folkeskolens parter involveres i drøftelser om både udfordringer og mulige løsninger. Det er også vigtigt, at løsningerne tilpasses forholdene på de enkelte folkeskoler, og her spiller elevrådene en central rolle, fortæller tidligere fælleselevrådsformand Laurits Steengaard, der som repræsentant for eleverne har siddet med ved bordet fra partnerskabets indgåelse:
”Fælleselevrådet er en samling af repræsentanter fra alle folkeskolernes elevråd. Det betyder, at vi i fælleselevrådet ved, hvad eleverne synes er vigtigt, og i ”Sammen om Skolen” repræsenterer vi så at sige elevernes synspunkter og holdninger. Det har været vigtigt for fælleselevrådet at være med i ”Sammen om Skolen”, fordi vi ved, hvad der er vigtigt at ændre på i hverdagen. Fordi der er elevrådsrepræsentanter fra alle folkeskoler med i fælleselevrådet, så kan vi være med til at sørge for, at løsningerne kommer til at passe til den enkelte folkeskole. Derfor er vi glade for at være taget seriøst og blive lyttet til”.
Skolebestyrelsesformanden på Høng Skole, Bo Christiansen, er enig: ”Det er flot, at både forældre og elever er inviteret med rundt om bordet her i Kalundborg Kommune. Det er vigtigt med en bred repræsentation fordi det er vores børn, og vi er som forældre en indirekte del af den hverdag, vores børn har på skolerne. Det handler ikke om at forsvare vores egne positioner, men om, hvordan vi i fællesskab kan skabe den bedste folkeskole indenfor de politiske rammer og mål”.
Fællestillidsrepræsentant Gitte Olsson fra FOA i Kalundborg Kommune supplerer afsluttende: ”Selvom Kalundborg Kommune har velkendte udfordringer på folkeskoleområdet, så er det positivt, at vi i fællesskab på mange måder er langt fremme i nytænkningen i samarbejde og løsninger. Det er vigtigt i realiseringen af eksempelvis en ny folkeskolereform med blandt andet frisættelse og fortsat plads til lokale løsninger”.