Cyklen er mere end blot et transportmiddel. For pædagogerne i Raklev Børnehave er institutionens ladcykel også et pædagogisk værktøj, der blandt andet støtter børnenes personlige og sociale udvikling. Og så holder både børn og pædagoger af at komme lidt ud af huset.
Selvom coronanedlukningen nok ligger fjernt i de flestes bevidsthed, har perioden unægtelig sat sit aftryk på manges hverdag. Det gælder også for børn og personale i Raklev Børnehave i det nordlige Kalundborg. Størst er nok de dækaftryk børnehavens ladcykel fortsat sætter på veje og stier rundt om i kommunen. For under corona anskaffede institutionen nemlig en ladcykel, så børnene kunne komme på tur ud af huset:
”Under coronakrisen fik vi midler til at forsøde hverdagen og skabe lidt flere muligheder for børnene. Vi havde længe snakket om at anskaffe en ladcykel, så vi kan komme lidt ud af huset med børnene. Og det lykkedes så, og vi valgte en cykel med plads til seks børn, så vi kan få mange med som muligt”, fortæller Tommy Nielsen, der arbejder som pædagogmedhjælper i Raklev Børnehave.
For Henrik Hoppe, der er pædagogisk teamleder i børnehaven, er cyklen en vigtig del af det pædagogiske arbejde i institutionen:
”Vi elsker vores ladcykel. Den giver en unik frihed til nærvær, samvær og spændende oplevelser børn og voksne imellem. Vi oplever nysgerrighed, ny læring og dannelse hos både store og små. For sammen med børnene udvikler konceptet sig løbende”.
Cykelturene rundt i landskabet og byen er nemlig med til at sikre en alsidig personlig og social udvikling blandt børnene. Særligt evnen til at fortælle andre om oplevelser og sanseindtryk bliver trænet efter hjemkomsten, når turbørnene under frokosten beretter om dagens oplevelser til resten af børneflokken.
Bliver brugt flittigt
Lige siden anskaffelsen har cyklen kørt rundt i kommunen mindst en gang om ugen:
”Vi kommer på rigtig mange udflugter. Mange af dem er spontane, hvor det er børnene, der er med til at bestemme turen, og nogle gange er det med et pædagogisk mål for øje. I dag er vi taget ud til kranerne på byggepladsen ved Stejlhøj, og så snakker vi om, hvad man laver på den arbejdsplads – og det kommer der mange kvalificerede bud på”, fortæller Tommy Nielsen.
Men for Sille på 6 år var udflugten til byggepladsen desværre den sidste tur i ladcyklen:
”På fredag skal jeg på ferie, og så skal jeg starte i skole. Men det er hyggeligt at være med på tur, fordi det er sjovt at komme væk fra børnehaven og prøve noget nyt”.
For sikre det pædagogiske udbytte af hele turen har børn og pædagoger inden afgang aftalt, om der skal lægges mærke til noget særligt på turen:
”Når vi er på det, vi kalder for oplevelsesture, så aftaler vi hjemmefra, at vi eksempelvis skal tælle, hvor mange lastbiler eller traktorer vi møder på vejen. Så får vi lært lidt tal og får skærpet opmærksomheden. Det behøver dog ikke altid at være så planlagt, man kan godt få noget virkelig godt ud af det spontane”, forklarer Tommy Nielsen, og for Sille og de andre børn i ladet gjaldt det da også om at få så mange lastbiler som overhoved muligt til at dytte med hornet:
”Det er sjovt, når vi kan høre lastbilerne dytte. Det prøver vi at få dem til, når vi cykler forbi dem”.