Ny undersøgelse foretaget af Dynata på vegne af appen Nextdoor viser, at danskerne både gerne vil hjælpe og engagere sig socialt i de mennesker, der bor allertættest på.
Hvem skulle have troet, at vi lukkede nordboere gerne vil lære vores naboer bedre at kende og ligefrem hjælpe dem, der har brug for det? En ny undersøgelse foretaget af Dynata på vegne af appen Nextdoor viser, at selvom vi danskere måske føler, vi har travlere end nogensinde før og søger fællesskaber på tværs af kloden via diverse sociale fora, vil vi gerne bruge tid på mennesker, vi bor dør om dør med. Faktisk ønsker over halvdelen af danskerne (62%) et bedre forhold til deres naboer, at skabe et sikkert og trygt nærmiljø og at hjælpe ældre og folk fra andre kulturer i nabolaget.
Det overrasker imidlertid ikke fremtidsforsker og CEO hos Firstmove, Kirsten Poulsen:
”Vi ser, at samhørighed og lokalmiljø er noget, der optager os mere og mere. I en tid hvor sociale medier har ændret vores måde at forholde os til hinanden på, ønsker vi at finde tilbage til de værdier, vores forældre og bedsteforældre praktiserede, hvor man ofte havde mange fællesskaber gennem naboerne. Det kan derimod være lidt vanskeligt at være den, der tager den første kontakt og etablerer relationen,” siger hun.
Ny app vil knytte lokale bånd
En ting, du kan gøre for nemmere at række ud, er at bruge den amerikanske app ʻNextdoor’. Appen lanceres i dag, den 15. maj, i Danmark og danner en platform, hvor danskere kan skabe gode naborelationer. Man taster sin adresse ind i appen og bliver dermed knyttet til sit nabolag. Appen adskiller sig fra andre sociale apps ved, at man som medlem indtaster fuldt navn og skal verificere sin adresse, så det reelt kun er personer, der bor i ens område, der optræder i forummet. Kvarterets beboere kan interagere med hinanden og for eksempel spørge om råd til at finde en god barnepige, låne en boremaskine, rapportere hvis der har været indbrud på vejen – eller finde en at drikke en kop kaffe med.
”I dag længes folk overalt i verden efter et stærkere fællesskab. Mens teknologi gør det muligt for os at skabe online forbindelser, hungrer folk mere end nogensinde efter dybere relationer i den virkelige verden, siger Sarah Friar, CEO i Nextdoor og fortsætter:
”Vi er glade for at kunne tilbyde en platform, der gør det muligt for danskerne og svenskerne sammen at opbygge et mere solidt og sikkert sted at kalde hjem”.
En hjælpende hånd
Det er Nextdoors mission at hjælpe nabolag med at skabe fællesskaber, der ikke kun er af praktisk, men også af social karakter. Dynatas undersøgelse viser da også, at 17 % af de adspurgte har haft brug for hjælp, men ikke har haft nogen at bede om hjælp hos. Ikke desto mindre viser undersøgelsen, at over halvdelen af de adspurgte gerne vil hjælpe deres naboer, men at de ikke ved, hvem der har brug for hjælp.
”Det er helt klassisk i en digital verden som vores, at det kan være lettere både at spørge til og bede om hjælp hos fremmede via en social tjeneste frem for at banke på hos en vildtfremmed. På den måde overrasker det mig ikke, at en app som eksempelvis Nextdoor kan være med til at bane vejen for en ny social samhørighed,” siger fremtidsforsker og CEO, Kirsten Poulsen, Firstmove.
Fakta: Naboskab i Danmark
• 62% af danskerne ønsker en bedre relation til deres naboer
• 85 % af danskerne stoler på deres naboer
• 56% danskere vil gerne bruge én time eller mere på deres nabolag
• 88 % går op i sikkerhed
• 16 % kender navnene på minimum 10 naboer