8.X blev regionale mestre ved Skills Stafet og er dermed én af finaleholdene til Skills Stafetten, som foregår den 29. april 2022 under DM i Skills 2022. Her skal eleverne konkurrere imod de andre vindere fra landets kommuner.

I forbindelse med et brobygningsforløb var eleverne fra Høng Skole en dag på en række forskellige erhvervsuddannelser. Her kunne eleverne deltage i et regionalt mesterskab kaldet Skills Stafet, og 8.X var hurtige til at melde sig på banen.

”Det er en konkurrence, hvor man sætter elever til at løse forskellige opgaver indenfor nogle udvalgte erhverv, som de egentlig ikke har nogle skolemæssige forudsætninger for at kunne udføre”, udtaler Peter Brandt, skoleleder på Høng Skole.

Eleverne var rundt ved i alt 6 forskellige poster. Her stod den på alt fra at skifte bildæk og samle en forlængerledning til at samle et puslespil af fliser og dække et bord. På den måde lærte eleverne erhvervsuddannelserne at kende på en anderledes og sjov måde.

”Jeg lavede et hardcore team. Jeg så hvilke skills det var, at de skulle lave i de forskellige udfordringer og dannede hold derudfra”, udtaler 8.X’s klasselærer Caroline Vibholm og fortsætter:

”Den udfordring hvor de skulle dække et bord, havde noget at gøre med at være en lille smule æstetisk og patentlig, som var skabt til én af pigerne i klassen. Og så var der udfordringen, hvor man skulle samle en ledning, som krævede, at man var en smule nørdet, hvilket passede perfekt til to andre elever”.

8.X løb med sejren efter en begivenhedsrig dag, hvor de ovenikøbet fik sat tidsrekorder ved de forskellige poster. Ved udfordringen hvor eleverne skulle skifte dæk, formåede de at løse opgaven på under 5 minutter.

”Lige efter at de havde afsløret vinderne, kunne man mærke at der var noget ekstra sammenhold. Og resten af dagen gik hele klassen bare rundt og levede lidt højt på den her succes- og vinderrus”, udtaler Luka Kok, elev i 8.X.

Eleverne skal på træningslejr

Efter at klassen blev regionale mestre er de nu videre til landsmesterskabet, og klasselæreren har en helt speciel plan til, hvordan eleverne kan være bedst forberedte.

”Altså jeg er jo et kæmpe konkurrencemenneske, så de næste 14 dage skal vi bruge på at kigge på de forskellige uddannelser, og så skal vi på træningslejr”, udtaler Caroline Vibholm.

På træningslejren skal der være fokus på teamwork, så eleverne bliver stærke i at samarbejde i fællesskab. Derudover fortæller klasselæreren om en elevernes store motivationsfaktor til at vinde konkurrencen:

”Jeg ved, at der er en rimelig stor pengepræmie på højkant, og der er vi da blevet enige om, at hvis 8.X kan vinde den, så tager vi på tur. Og så bruger vi pengene på en overnatning et sted. Så vi kører helt klart efter at vinde en klasseferie.”

Uddannelsesvalg og fremtidsplaner

Det kan være svært at vide, hvilken vej man vil gå efter 9.klasse. Formålet med Skills Stafet er derfor at give eleverne en mere praktisk mulighed for at fordybe sig i erhvervsuddannelse, hvor de ikke skal stå og lytte til en uddannelsesvejleder, lærer eller mester, men i stedet selv får lov at udforske uddannelsen i praksis.

”Jeg tænker, at Skills Stafet kan hjælpe nogle af eleverne til at komme lidt tættere på, hvor de vil ende i fremtiden uddannelsesmæssigt. Og i 8.X ved jeg, at i hvert fald halvdelen af klassen sidder og overvejer noget erhvervsmæssigt”, udtaler Caroline Vibholm.

Eleverne Luka og Elias fra 8.X. er selv lidt i tvivl i forhold til deres uddannelsesvalg, men har et par uddannelser i tankerne.

”Ja så på den måde er det virkelig fedt, at Skills giver os en mulighed for at få en forsmag på nogle af uddannelserne”, udtaler Elias Hou, elev i 8.X.

Pressefoto