Forældre og elever fra Årby Skole trak onsdag i arbejdstøjet til en eftermiddag med sved på panden – men der var også tid til hygge, for det er vigtigt.
Som noget nyt havde skolebestyrelsen på Årby Skole i sidste uge arrangeret en arbejdsdag, der ikke ligger på en lørdag. I stedet var dagen arrangeret fra kl. 8-17 på en hverdag, hvor de forældre, der havde tid kunne komme forbi og give en hånd med. Ud over at få tjekket en masse af på den lange liste over ting, der skulle fixes rundt om på skolen, var arbejdsdagen også en god anledning for eleverne til at få et større ejerskab over skolen: ”Skolebestyrelsen har tidligere holdt nogle arbejdslørdage – kun for skolebestyrelsen, men så kom vi til at tale om på et bestyrelsesmøde, om skolen ville være med til at lave en hel arbejdsdag. Det er en god mulighed for ungerne til at tage ejerskab – man har lyst til at passe bedre på tingene og tage ansvar for de ting, man selv har lavet”, fortæller Maria Falkensten, der er formand i skolebestyrelsen. Og den holdning bakker forælderen Kim op om: ”Vi vil gerne lære børnene at have respekt for tingene, og det er nok sværere at ødelægge noget, hvis man ved, at dét har ens far malet, eller det har vi malet sammen”.
I alt tog godt 30 forældre del i arbejdsdagen, og det glæder formanden: ”Det er dejligt at skolen har ’grebet det’ og forældrene bakker op. Lærerne har også sagt ’så er det dét, vi gør’, selvom vi har mange andre anderledes dage på Årby skole, da vi jo har to emneuger og fem STEM-dage foruden alle de andre dage særlige dage som eksempelvis motionsdagen lige inden efterårsferien. Sådan en dag er også med til at ruste børn bedre – livet er jo ikke skemalagt, og jo flere der kommer af disse dage, hvor alt ikke er som det plejer at være, jo bedre rustet bliver børnene til at være i det anderledes. Livet kører jo ikke efter et skema”.
Fik lavet lidt af hvert
I løbet af eftermiddagen fik de fremmødte forældre, eleverne og skolens personale blandt andet ryddet udendørsarealer for ukrudt, malet vægge og skrevet nye tal på skolens taltrappe. Alt i alt en succesfuld dag, mener David fra 2.kl: ”Vi har fejet og har brugt en rive til at komme ned mellem mursten og kradse jord op. Vi kradsede jord op, så fejede vi, så kradsede vi jord op og fejede og det blev vi ved med, indtil al jorden var væk. Det er rart at komme ud at bevæge sig og være ude hele dagen”.
Og det betyder faktisk noget, at skolen kommer til at se pænere ud mener Alex fra Sprogklasse 2: ”Vi har ryddet op og fjernet skrald i skoleskoven. Vi har klippet grene, så man lettere kan komme hen til shelterne, og så har vi også vasket de grimme ord, som stod på shelterne væk. Jeg tror helt hundrede procent, at vi kommer til at være mere i skoleskoven, nu hvor vi har ordnet den.
Men det handler ikke kun om at få krydset punkter af på en liste, for det er også vigtigt at nye samværet med hinanden, mener Sif, der er forælder til en elev på skolen: ”Vi synes, det er hyggeligt at lære hinanden at kende på denne måde – og når man har stået og malet sammen, så får man snakket og så kender man pludselig hinanden meget bedre”, og det er forælderen Ken enig i: ”Det er vigtigt at forældrene støtter op omkring skolen, og at vi gør noget sammen og er gode forbilleder for børnene. Vi synes, det er vigtigt at deltage en sådan dag, og det er et supergodt initiativ”, afslutter han.