På Kirke Helsinge Skole kan eleverne glæde sig over en ny multibane og klatretårn, der både gør frikvartererne sjovere og undervisningen mere aktiv
Lokalrådet i Kirke Helsinge har med midler fra kommunens ”få det fikset-pulje” opført en multibane og et klatretårn på skolens område. Både klatretårnet og multibanen skal komme skolens elever og områdets unge til gode, forklarer Egon Keinicke, der er formand i lokalrådet:
”Det ligger lokalrådet på sinde at skabe de bedste rammer for børn og unge i vores område – og her spiller skolen en vigtig rolle. Byen har gennem kommunens pulje fået stillet 500.000kr til rådighed til at udvikle vores område. Gennem en demokratisk proces, blev vi enige om, at dele af beløbet skulle komme skolen, deres elever og områdets børn og unge til gode”, fortæller han og fortsætter: ”Det er vigtigt for lokalområdet og udviklingen af området, at vi kan tilbyde familierne noget, der gør det attraktivt at bo og flytte hertil. Og det håber vi, at de nye redskaber på skolen kan være med til”.
Torsdag markerede skolens 2. og 5. klasser sammen med Egon Keinicke den officielle åbning af banen med båndklip og tale fra lokalrådsformanden. Han kom blandt andet ind på vigtigheden af motion i hverdagen:
”Det er vigtigt med motion og bevægelse, så når vi i lokalrådet kan støtte op om det, så gør vi det.
Skaber nye muligheder for en aktiv undervisning
De nye legeredskaber giver ikke kun eleverne mulighed for at lege sammen på nye måder i frikvartererne, de er også med til at sikre bevægelse i undervisningen, fortæller viceskoleleder Vibeke Johansen, der er taknemlig for lokalrådets indsats:
”Først vil jeg sige tusinde tak til Egon og resten af vores ihærdige lokalråd. Det betyder rigtig meget for os som skole, at lokale kræfter støtter op om vores arbejde og vores elevers faglige og sociale trivsel. Vi kommer til at bruge multibanen og klatretårnet aktiv i undervisningen, og det glæder vi os til”.
For Knirke og hendes veninder i 5.klasse er multibanen et godt sted at bruge frikvarterne:
”Inden vi fik multibanen var her ikke så mange ting i skolegården, men nu har vi et sted, hvor vi kan spille fodbold eller noget andet sjovt, og det er virkelig dejligt”. Banen har allerede været i brug i dansktimerne inden den officielle indvielse, hvor eleverne har lavet såkaldte hente-diktater udendørs:
”Vi har brugt banen i dansk til hente-diktat, hvor vi skulle løbe frem og tilbage på banen for at hente bestemte ord, der skal sættes rigtigt sammen”, fortæller hun.
Egon Keinicke glæder sig over skolens brug af multibanen og det nye tårn og ser mange muligheder for at inddrage redskaberne i undervisningen i mange år ud i fremtiden:
”Man kan jo bruge sådan en multibane på mange måder, når eleverne bliver undervist. Man kunne jo for eksempel regne ud, hvor mange kvadratmeter brædder, der brugt til at bygge den. Det gode er, at banen gerne skulle holde i mange år, så mange elever får glæde af den”, afslutter han.