For eleverne på Høng Skole er de fysiske bøger stadig et hit – og det er samarbejdet med det lokale bibliotek også

Et efterhånden veletableret samarbejde mellem Høng Skole og det lokale folkebibliotek har siden 2020 styrket elevernes læselyst. Samarbejdet kommet fortsat skolen, biblioteket og ikke mindst eleverne til gode, for på det lokale bibliotek er bogudvalget enormt.

For at sikre, at eleverne på Høng Skole i den sydlige del af Kalundborg Kommune hver uge får spændende bøger med hjem i skoletasken, har skolen siden 2020 samarbejdet med det lokale bibliotek: ”Samarbejdet går i alt sin enkelthed ud på, at vi køber os ind på biblioteket i Høng. På den måde sikrer vi, at vores elever altid har nye og spændende bøger, de kan låne. Og så er de lokale bibliotekarer rigtig dygtige til hurtigt at få sporet sig ind på, hvad vores elever kan lide at læse”, fortæller skoleleder på Høng Skole, Peter Brandt. Han fortsætter: ”Læsning skaber nemlig et stort ordforråd hos børnene, og det åbner en ny verden for dem. De får også udfordret deres begrebsapparat, og det kommer dem til gode i løbet af skolegangen”.

Formålet med samarbejdet har fra start været at styrke elevernes læselyst, og det sker bedst i et bibliotek, der har et stort og bredt udvalg af bogtitler. Desværre er det ikke altid, at skolebiblioteket kan følge med ønsker fra eleverne ”Vi har simpelthen ikke ressourcerne til at holde skolebiblioteket opdateret i det tempo vores elever efterspørger, men med samarbejdet med Høng Bibliotek får eleverne mulighed for at låne og bestille alle de bøger, de gerne vil læse”, forklarer skolelederen.

Det er nemlig vigtigt, at bøgerne fanger interessen fra start, fortæller Mihaela Boock-Jensen, der arbejder som bibliotekar på Høng Bibliotek: ”Vi skal fange deres læselyst fra start, og derfor er det også rigtig rart, at vi kan bestille så mange forskellige materialer hjem, hvis vi ikke har det på hylderne. På den måde kan vi sikre, at der er noget for enhver smag”.

Et hit hos elever og lærere

Selvom samarbejdet ikke er nyt, er de ugentlige besøg på biblioteket stadig et hit hos eleverne: ”Det er dejligt at være her, fordi vi kan lære at læse. Og så er det også sjovt at læse de forskellige bøger”, siger Melvin fra 1.b på Høng skole. Klassekammeraten Lærke er enig: ”Ja, og så kan man også lære noget nyt fra bøgerne. For eksempel om eventyr, og det synes jeg er sjovt”.

For klassens lærer, Anja Hou, er læselysten og læsetræningen vigtig for de yngste elever: ”Læsning støtter børnenes forestillingsevne, så når vi støtter læselysten helt ned i de små klasser, så sørger vi for, at de har en god forestillingsevne, når de bliver ældre og læser bøger, hvor der ikke er så mange illustrationer og billeder. Og det kommer dem til gode, når de selv skal skrive tekster, når de bliver ældre”.

Klassen bruger som hovedregel en enkelt lektion på biblioteket om ugen, men læsningen fylder mere end det, forklarer Anja Hou: ”Ud over det eleverne selv læser, så læser vi også højt af nogle af de bøger, eleverne har valgt. Og det er vigtigt at vi bevarer bogen i papirform, for den kan bare noget andet end en skærm”.

Også en gevinst for biblioteket

Merete Falkner, der også arbejder som bibliotekar på Høng Bibliotek kan tydeligt mærke elevernes læselyst, når bøgerne fanger børnenes interesse: ”Vi er så glade for samarbejdet, og vi kan virkelig mærke elevernes læselyst. Vi sætter stor pris på besøgene og den glæde, vi ser hos eleverne, når de bliver fanget af handlingen i bogen”, fortæller hun.

Som en del af samarbejdet får hver elev uddelt et lånerkort, der både giver adgang til bibliotekets fysiske bogsamling og de mange digitale ressourcer, biblioteket også stiller til rådighed for lånerne. Og skulle der mange en bestemt bog på hylden, så kan det meste bestilles hjem: ”Vores store udvalg af titler er vigtig for børnene, og vi præsenterer dem også for nye genrer og forfattere. Og leder de efter en bestemt titel, så kan vi bestille det hjem til dem”, fortæller Merete Falkner, der fortsætter: ”Og vi kan tydeligt mærke glæden hos eleverne, når vi hjælper dem med at finde lige præcis den bog, de har ledt efter”.

Samarbejdet med Høng Skole er nu bredt ud til alle skoler i kommunen, der som en del af Kalundborg Bibliotekernes skoletilbud kan vælge at være med i ordningen, der afhængig af skolens valg blandt andet sikrer eleverne et lånerkort med udvidet lånetid, deltagelse i den årlige Smart, Parat, Svar-quiz og faguddannede børnebibliotekarer, der altid står klar til at hjælpe og guide eleverne i bibliotekernes mangfoldige bogunivers.

 

Pressefoto