Pressefoto

Bæredygtighed, iderigdom og opfindsomhed kommer på skoleskemaet, når elever på tre vestsjællandske folkeskoler deltager i den landsdækkende konkurrence ’Vores Smarte Hverdag’, som Energimuseet og Lommefilm står bag. Med afsæt i FN’s 12. verdensmål om et ansvarligt forbrug og produktion skal eleverne komme med deres bud på, hvordan vi kan skabe en bæredygtig fremtid.

I uge 44 skal elever fra Nyrupskolen i Kalundborg, Høng Skole og Kildebjergskolen i Mørkøv komme med ideer til fremtidens bæredygtige løsninger inden for eksempelvis energiproduktion og ressourceforbrug. Det skal de, når de deltager i ’Vores Smarte Hverdag’, der er en landsdækkende ide- og filmkonkurrence. Her afholdes der på halvandet år 150 workshops ude på landets skoler med deltagelse af 5.000 elever på 6. og 7. klassetrin.

Det er Energimuseet, der i samarbejde med Lommefilm og med støtte fra Novo Nordisk Fonden står bag Vores Smarte Hverdag. Eleverne skal med STEM-skolefagene in mente (Science, Technology, Engineering and Mathematics) bruge deres teknologiforståelse til at få gode ideer og lave prototyper af dem, hvorefter de skal præsentere dem ved at lave små film. Vores Smarte Hverdag afvikles over tre etaper, og der er 10.000 kroner på højkant til klassekassen efter hver etape for det bedste bud på en teknologisk løsning på en mere bæredygtig fremtid.

Deltagende skoleklasser på Vestsjælland:
· Nyrupsskolen, Kalundborg 1-11: 7.a og 7.b
· Høng Skole, 2-11: 7.z og 7.x
· Kildebjergskolen, Mørkøv, 5-11: 7.f og 7.g

”Jeg glæder mig rigtig meget over, at vi med Vores Smarte Hverdag får lov til at spørge 5.000 børn i Danmark om, hvordan de helt konkret tænker, at man kan løse nogle af vor tids største udfordringer. Os voksne strander desværre ret ofte ved velmenende hensigtserklæringer, der er farvet af vores politiske observans og vanedannende forbrugsmønstre. Børn har ingen forudindtaget agenda, og de har sindssygt mange ideer og en ubegrænset fantasi. De skal bare slippes løs,” siger Teo Geer, direktør for Energimuseet.