Endnu en Danmarkspremiere er på vej, nemlig den nye i20, som lanceres i weekenden den 6.-7. november hos Hyundai Kalundborg. Ud over et helt nyt design både ind- og udvendigt, så er der også spændende nyt på teknologifronten. Startprisen er 149.995 kr.

Tredje generation af i20 har fået et helt nyt design med skarpere linjer, som giver bilen et mere markant udseende. Tag f.eks. den sporty “Cascading”-kølergrill og muligheden for fuld LED-forlygter, der mest af alt indbyder til et udbrud af “grrr”. De nye Z-formede LED-kombinationsbaglygter er samlet på bagenden i det gennemgående ‘refleksbånd’. Også kabinen vækker begejstring med et imponerende udvalg af individuelle muligheder og detaljer, der uden tvivl vil give køreglæden et boost.

i20 er vokset

Sammenlignet med forgængeren fremstår den nye i20 længere, bredere og lavere. Derudover er akselafstanden øget, som alt i alt giver den nye i20 et mere rapt og sportsligt udtryk. Bagagerummet er også vokset fra 326 til 352 liter, hvilket er meget for en bil i denne klasse. Og som en ekstra lille detalje kan man afmontere hattehylden og placere den bag bagsæderne i en smart rille, hvis man har behov for at fragte høje eller større genstande. På den måde får man mere plads og slipper for at skulle lægge hattenhylden af derhjemme eller på bagsædet.

Den nye i20 kommer i tre udstyrsvarianter; Pure, Essential samt Advanced. Og allerede fra basisversionen, Pure, får man masser af udstyr. For eksempel har bilen aircondition, Bluetooth, fartpilot med fartbegrænserfunktion, automatisk nødbremse med fodgængergenkendelse, automatisk skiltegenkendelse, aktiv vognbaneassistent plus meget mere. Priserne starter ved kun 149.995 kr., og det er for en 1.2 Pure-udstyrsvariant med 84 hk. Med udstyrsvarianten, Essential, der koster blot 10.000 kr. mere, får man derudover bl.a. 10.25″ fuld digital instrumentering, 8″ touchskærm med trådløs adgang til både Apple CarPlay og Android Auto, varme i forsæder og rat, LED-kørelys, bakkamera, baksensor, automatisk nødbremse med cyklistgenkendelse og drejefunktion. Vælger man Advanced, som starter ved 174.995 kr., får man desuden 1-zonet klimaanlæg, automatisk nedblændeligt bakspejl, LED-forlygter; nær- og fjernlys, indirekte LED-positionslys, statisk kurvelys, tågeforlygter og USB-indgang ved bagsædet, så passagerer på bagsædet også kan oplade telefonen på køreturen.

Nyeste teknologi

Som noget nyt er der nu også mulighed for trådløs opladning af smartphone, Bose-lydanlæg inkl. seks højtalere, to diskanthøjtaler, en subwoofer og en endnu større 10,25 touchskærm samt Bluelink, der giver fjernadgang til bilen, så man bl.a. kan se, hvor den er parkeret, og om den er låst eller ej.

Klasseledende sikkerhed

Sikkerhedsniveauet er også blevet hævet. Den nye i20 har fået en række nye sikkerhedsfunktioner som fri bane-assistent, der via et bip og en tekst i instrumenteringen gør føreren opmærksom på, at det er tid til at køre. Derudover har den automatisk nødbremse og eCall, som er et automatisk alarmeringssystem, der ringer til alarmcentralen i tilfælde af en ulykke, hvor en eller flere af bilens airbags er blevet udløst. Systemet oplyser desuden GPS-koordinaterne for ulykkesstedet, så alarmcentralen ved, hvor hjælpen skal sendes hen. Dette er alt sammen standard.

Endvidere har man mulighed for adaptiv fartpilot, der ved hjælp af en radar, registrerer den forankørende bil og automatisk holder den valgte sikkerhedsafstand. Desuden kan i20 med automatgear selv justere farten efter f.eks. sving. Når den adaptive fartpilot er aktiveret, og en rute er sat i navigationssystemet, vil assistenten bremse og accelerere forud med henblik på vejens forløb og hastighedsgrænser. Assistenten sætter selv farten ned i sving, bremser ned før en rundkørsel og accelererer efterfølgende op igen til den tilladte hastighed. Dette er helt nyt, og i20 bliver således Hyundais første model med denne feature.

Motorprogram

Under motorhjelmen er der også sket en del. Den nye i20 kommer nu med en helt ny 1.0 T-GDi-motor og 100 hk både med og uden mild hybrid-teknologi. Man kan vælge mellem en sporty 6-trins gearkasse eller en 7-trins automatgearkasse med dobbeltkobling. Den nye i20 fås også med en 1.2-motor med 5-trins gearkasse og 84 hk.

Pressefoto