fegu1FEGU Bjerge
Nordvestsjællands Læseskole 
v / Hilda Laursen
Skolelodden 4, Bjerge By
4480 Store Fuglede
Tlf. 40 43 74 44
fegu-bjerge@mail.tele.dk

Følg Nordvestsjællands Læseskole på Facebook 

Følg Foreningen for Effektiv Grunduddannelse på Facebook 

Farverig læsetræning hos FEGU Bjerge
Det er ikke let at være udenfor. Det sker, at vi af ren uvidenhed kommer til at sætte et mærkat på et barn, som kan få det til at føle sig anderledes og udenfor. Sådan er det med at læse, skrive og regne, og vi ved, at hvis et barn ikke selv får muligheden for at orientere sig gennem opvæksten, er der mange ting, hun eller han går glip af. Og selvtilliden kan få et alvorligt knæk, så barnet også kan komme til at opleve nederlag på andre områder.

Når vi taler med voksne, som under skolegangen fik at vide, at de var dårlige til et eller flere af de grundlæggende fag i skolen, og barnet måske fik ”ordblindhed” som forklaring på de mange udfordringer i skolen, så hører vi også om børn, som måtte kæmpe hårdt barndommen igennem.

Det at kunne læse ubesværet og hurtigt hører i mange menneskers bevidsthed med til det at være ”normal”, og det er en indstilling, som smitter af på barnet og på dets omgivelser. I mange tilfælde en forklaring, som desværre kan følge én livet igennem.

Barnets og det forældre og søskende kan føle sit tvunget til – uden egentlig grund – at acceptere, at det lille menneske på en eller anden måde mangler noget, som andre ”normale” børn har. Det er ikke den rette vej frem at anbringe barnet, som er følsomt og har en anstrengende skoledag, i en bås som ”anderledes”. Læsning og de andre grundlæggende skolefærdigheder kan, ligesom kroppens muskler og led, trænes og kan komme til at fungere fint – der skal blot den rette træning til.

Dfeguer er en sjov og farverig vej frem
Den første gang, skoleleder ved FEGU Bjerge Læseskole, Hilda Laursen, møder et barn og dets forældre, er gerne på et tidspunkt, hvor det ikke går så godt i skolen. Det kan være, at barnet har svært ved at koncentrere sig i skoletimerne; det kan være, at der let opstår konflikter i skolen, eller barnet kan måske ikke længere lide at gå i skole. Mange børn kommer til Læseskolen med et tydeligt lavt selvværd, som det er vigtigt at finde ind til årsagen bag.

Her kommer Hildas Laursens mange års erfaring på området og observationer af mange børn, barnet og forældrene til gode, for hun kan i de allerfleste tilfælde relativt hurtigt sætte ord på, hvordan der kan tages fat på udfordringerne.

Nytænkende indlæring
Der arbejdes med alle sanser på Læseskolen. Bogstaver og tal bliver til figurer, farvelagte tegninger og lyde i stedet for en masse små ”myrer” i en bog. Det er for mange børn meget lettere at forholde sig til, at et F er en grøn pølse med to små grønne pølser sat på lavet af modellervoks og som lyder som vind, der blæser. Og så kilder det sjovt, når F-blæstens hvislelyd bliver pustet mod håndryggen.

Hilda fortæller med henvisning til hjemmesiden om FEGU undervisningen:
• FEGU står for “Foreningen til Effektiv GrundUddannelse”.
• FEGU har over 30 års positive erfaringer med at afhjælpe elever i alle aldre med læse-stave- og grammatikproblemer.
• FEGUs undervisningsmaterialer er bygget hen over 30 års erfaringer og knowhow.

Børnene holder af at tale om, at nu er de i gang med det lilla, det grønne eller det blå læsekursus, som fortæller om, hvor langt de er kommet i deres læsetræning.

Skolen i Bjerge og Hilda Lauersen kan kontaktes både på telefon 40 43 74 44, på e-mail eller via skolens Facebookside, til en gratis test/interview.

Solskinshistorier
Her kan du læse lidt om, hvad børnene og deres forældre har sagt om træningen hos Hilda Laursen på Læseskolen i Bjerge:

“Jeg har gået på FEGU skole i 10 mdr. Før jeg kom der, havde jeg store problemer med at at læse og stave. Da jeg var færdig ved Hilda, havde jeg lært meget. Jeg er blevet super god til at læse og stave, det er jeg meget glad for.” – Jacob, 7 kl.

“Jeg er nu færdig med det orange kursus som handler bl.a. om fremmedord. Det har været det sjoveste kursus, jeg har haft. Det har været svært, og når der var et svært ord, som jeg ikke kunne, hvor jeg kunne sidde i lang tid, så kunne jeg blive stresset, så jeg fik hovedpine. Da jeg så lavede ordet i ler, gik det lidt efter helt væk. Resten af tiden til sommerferien, skal jeg bruge på et kursus, der hedder Lær at lære, jeg håber, at jeg bliver færdig inden sommerferien.” – Jesper, 12 år

“Jeg synes, at det har været godt. Det er blevet sjovere at læse, og at gå i skole.” – Martin, 10 år